Sunday, May 19, 2013

Kemalangan Motosikal Berkuasa Tinggi - Utamakan Keselamatan Anda




Salam Blogger,

Lately BP tengok ramai betul rider2 moto besar di jalan raya. Dengan kuasa enjin yang besar memang syiok deme2 ni memecut di jalan raya. Namun, harus di ingat JALAN RAYA BUKAN TEMPAT BERLUMBA. Banyak lagi cara, antaranya dengan menyertai konvoi (baca cerita konvoi Wilride - Konvoi Super Bike Anjuran Wilhin Motor Sdn Bhd ). Kerana bukan sahaja membahayakan diri sendiri, malahan membahayakan pengguna jalan raya yang lain.

Namun bukan sikap yang BP nak kupaskan di entry ini, mungkin akan BP kupas di dalam entry akan datang. Cuma BP nak ingatkan beberapa perkara penting buat rider terutamanya kit keselamatan buat penunggang motosikal. Bukan hanya untuk yang menunggang motosikal kuasa besar je tau, yang naik kapchai pun boleh pakai. KESELAMATAN...

Jacket

Jacket antara kit paling penting buat penunggang motosikal. Di samping mengurangkan rintangan angin dan boleh membuatkan penunggang nampak lebih 'handsome' - yeke!!, jaket mampu mengurangkan impak kecederaan JIKA berlakunya kemalangan. 
Glove
Glove - Antara kit sesuai di pakai untuk melindungi jari2 penunggang dari kesejukkan dan kecederaan. 

Pad
Pad - Ada rider yang lupakan tentang pad. Pad selalunya di pakai di lutut dan siku. KENAPA? ini dapat mengurangkan impak berlakunya kecederaan patah tulang di kawasan tersebut.

Boot


Boot - Cuba tengok elok2 boot nie, lawa kan? So pakaila satu.. ini dapat melindung kaki dan yang paling penting buku lali dan tendon kaki kita terpelihara.

Helmet

Yang ni basic sangat lah kawan2. kalau nak naik motor, beli lah helmet. Lagi pastikan ada cop SIRIM. Sebab helmet ni lah pelindung terakhir kepala2 keras kita kalau berlakunya kemalangan..

Di samping kit di atas,  pastikan penunggang mempunyai Perlindungan Insurans. Sekiranya semua langkah penjagaan keselamatan di atas telah di ambil, kita hanya mampu berdoa agar kita di kurniakan keselamatan pergi dan balik. AMIN.

Sumber Maklumat & Gambar: Malaysian Riders

2 comments:

  1. Saya selalu melihat konvoi motosikal berkuasa tinggi di highway. Mereka menunggang di celah-celah kereta pada kelajuan tinggi. Apa akan jadi kalau kereta membelok secara tiba2?. Sudah pasti kemalangan ngeri akan berlaku. Saya berpendapat, motosikal kuasa tinggi patut diharamkan di Malaysia kerana ramai yang telah maut akibat kemalangan dan yang maut kebanyakannya orang melayu yang berpendidikan tinggi.

    ReplyDelete
  2. ya saya setuju.tak salah kalau hobi utk memiliki motor berkuasa tinggi, tapi kalau dah sampai meragut nyawa macam mana? saya trauma bila bercakap tntg motor berkuasa tinggi.. tht y until now I really2 hates it.. :)

    ReplyDelete

Segala Komen Amat Di Alu-Alukan. BP tidak akan bertanggungjawan segala komen yang menyinggung mana-mana pihak. Komenlah dengan berkhemah.

Blogbuster Campaign - by Nuffnang