Monday, May 20, 2013

Kemalangan Motosikal Berkuasa Tinggi - Iktibar Buat Riders




Salam Bloggers

Tanggal 16 May 2013, antara tarikh yang wajar di ingati bagi BP. Dari office, BP menerima satu panggilan telefon berkenaan GIM6461 di timpa kemalangan di Highway SILK Kajang arah Bangi. Keadaan penunggang tidak di ketahui begitu juga keadaan motosikal. Dalam perjalanan ke tempat kejadian BP di maklumkan penunggang telah di bawa ke Unit Kecemasan Hospital Serdang. Alhamdulillah, so bila sampai ke tempat kejadian MOTOSIKAL TIADA DI KAWASAN KEJADIAN? Usaha mencari di lakukan. Pihak berwajib termasuk PDRM di hubungi berkenaan kemalangan namun usaha menemui jalan buntu.

Dengan bantuan Wilhin Emergency Response Team (ERT), kami mencari di sekitar rumah awam berdekatan  kawasan kejadian. Akhirnya usaha membuahkan hasil, motosikal di jumpai di sebuah bengkel berdekatan kawasan kemalangan.

Setelah motosikal di bawa ke bengkel dengan bantuan Wilhin ERT,BP menuju ke Hospital Serdang melihat keadaan mangsa kemalangan.

Penunggang GIM6461 mengalami luka2 'ringan' di lengan dan badan di samping trauma akibat kemalangan. Semoga cepat sembuh ye...

Daripada maklumat awal, mangsa telah cuba mengelak 'lubang' di sekitar Kilometer 26 SILK Highway sebelum hilang imbangan dan terjatuh. Mujur tiada kenderaan di belakang yang BP fikir berpotensi merempuh dari belakang. Semoga pihak SILK mengambil berat hal ini. Gambar jalan berlubang ini BP dah update di entry Update: Jalan Berlubang di SILK Highway.

Di sini BP kepilkan gambar2 keadaan motosikal untuk perhatian kita semua...

Keadaan GIM6461




 Keadaan Penunggang:





Kesimpulannya:


1. Malang tidak berbau, mengendalikan motosikal besar memerlukan pengalaman yang tinggi oleh kerana 'cc' enjin yang tinggi. Aspek keselamatan seperti pemakaian helmet, jaket,pad & boot yang sesuai semasa menunggang haruslah dititikberatkan. Rujuk post BP bertajuk Kemalangan Motosikal Berkuasa Tinggi - Utamakan Keselamatan Anda
2. Permukaan jalan di Malaysia nie tak menjanjikan tunggangan yang selamat. Hari ni jalan elok, esok diorang korek,lusa diorang turap balik. Merujuk kepada kemalangan di atas, satu laporan polis telah di buat berkenaan permukaan jalan ber'ombak' dan berlubang di sekitar kilometer 26 Lebuhraya SILK hala Kajang - Bangi (berdekatan Sekolah Rendah Kebangsaan Leftenan Adnan)
3. Iktibar - Tujuan utama BP membuat post ini sebagai peringatan semua riders yang melalui jalan yang BP sebutkan di atas supaya berwaspada. Moga post ini membuka mata kepada kita semua tentang keselamatan jalan raya.
4. Dan ucapan terima kasih yang tak terhingga kepada chief marshal kita En Agus (Wilhin Riders sure kenal brother kita nie....) kerana bantuan beliau semasa hari kejadian. Juga sekalung penghargaan penduduk dan individu yang berada di  tempat kejadian di atas bantuan yang di hulurkan. Kepada 'abang kelisa' yang memandukan mangsa kemalangan ke Unit Kecemasan Hospital Serdang, terima kasih banyak. Semoga Allah jua membalas jasa kalian semua. Amin!
5. Semoga both GIM6461 dan penunggangnya cepat semboh....

Adios!

BP

No comments:

Post a Comment

Segala Komen Amat Di Alu-Alukan. BP tidak akan bertanggungjawan segala komen yang menyinggung mana-mana pihak. Komenlah dengan berkhemah.

Blogbuster Campaign - by Nuffnang